Hälsosam chokladmousse!

Allmänt, Mat & recept / Permalink / 0
Förra veckan så gjorde jag en gluten och sockerrfri vegan paj och insåg att mitten largret skulle bli en perfekt choklad mousse. Testade därför och jag hade rätt! Den blev supergod.



Vet inte riktigt hur många portioner det är men skulle gissa på 3-4 st.
1 burk kokosmjölk (ställ i kylskåp över natten)
200-350g mörk choklad, gärna sockerfri (mängden varierar på hur fyllig du vill att smaken ska vara, jag använde 200 g och kommer nog använda mer nästa gång).
2-3 msk lönnsirap
1/2 tsk vaniljpulver

Gröp ur det övre lagret ur kokosmjölken och placera i en kastrull. Under natten borde ett tjockt cremigt lager bildats och det är det du vill åt. Häll ut lösa vätskan. 
Bryt chokladen i bitar och blanda ihop den med kokoscremen och smält på låg nivå. Rör med jämna mellanrum. Ta bort från värmen när ca 3/4 delar av chokladen smält. Fortsätt röra om tills allt smällt.
Tillsätt sedan lönnsirapen och vaniljpulvret, rör om ordentligt och häll sen smeten i en behållare. Placera i frysen i minst 30 min tills det stelnat.

Jag serverar min med hallon och valnötter men toppingen kan man variera hur man vill! 

Moussen håller i kylskåp i ca 3 dygn.

Till top